• 29 marca 2024

Istnieje wiele opcji, gdy wymagany jest system mieszany, aby odtwarzać wielokanałowe stereo i dwukanałowe ścieżki dźwiękowe w jednym pomieszczeniu. Wcześniej pisaliśmy o optymalizacji doboru głośników (link). Tym razem skupimy się na konfiguracji elektroniki.

Nie każdy potrzebuje prawdziwej integracji

Zacznijmy od tego, że wiele osób nie potrzebuje mieszać sprzętu stereo i kina domowego. Czasami sprzedawcy próbują przekonać kupujących, aby wydali zbyt dużo na skomplikowane lub drogie rozwiązania. Ale nie powinniśmy.

System stereo lub KD może być zakupiony przez osoby o umiarkowanych wymaganiach co do jakości dźwięku. Mogą go używać do każdego rodzaju materiału. W takich przypadkach decyzja między systemem wielokanałowym a dwukanałowym to bardziej kwestia praktyczności niż jakości. Zalecamy wybór dwóch kanałów jako punktu wyjścia, nawet jeśli planujesz używać ich do pracy z telewizją lub filmami. Jest to prostsze, bardziej przystępne i łatwiejsze do skonfigurowania.

Można odtwarzać muzykę na obu kanałach przez system kina domowego i odwrotnie. Można również odtwarzać ścieżki filmowe na obu kanałach. Nie warto starać się być uniwersalnym, jeśli ktoś jest mocno skupiony na jednym typie, a ignoruje drugi. Wystarczy kupować sprzęt dostosowany do swoich potrzeb. Audiofil kupi zestaw stereo, a wideofil kino domowe.

Audiofilskie stereo i kino domowe bez subwoofera

Wyobraź sobie, że masz wysokiej jakości system stereo i chciałbyś dodać głośnik centralny i zestawy tylne. Tryb wielokanałowy będzie wykorzystywał głośniki i wzmacniacz stereo jako kanały przednie (FL - przedni lewy, FR = przedni prawy). Aby uzyskać tę funkcjonalność, muszą być spełnione dwa warunki. Aby uzyskać tę funkcjonalność, należy najpierw upewnić się, że sekcja regulacji głośności na wzmacniaczu stereofonicznym nie jest używana w trybie wielokanałowym. Wszystkie kanały powinny mieć regulację głośności za pośrednictwem wzmacniacza wielokanałowego/wzmacniacza. Aby wyrównać poziomy głośności dla wszystkich kanałów, należy po drugie.

Zacznijmy od wyrównania wzajemnych poziomów kanałów. Ważne jest, aby wziąć pod uwagę wzmocnienie każdego kanału oraz skuteczność głośników. Niektóre wzmacniacze mocy mają możliwość regulacji wzmocnienia. Regulacja poziomu jest często spotykana w subwooferach aktywnych. Na ogół regulujemy względny poziom kanałów w ustawieniach elektroniki AV.

Schemat obejścia kina domowegoOminięcie regulacji głośności (schemat na rysunku obok) najwygodniej jest wykonać w urządzeniach, które posiadają taką funkcję. Wiele wzmacniaczy zintegrowanych i przedwzmacniaczy oferuje opcję bypassu. Jest ona również dostępna w modelach stricte audiofilskich. Czasami można zainstalować dodatkowe wejście. Jest ono podłączone bezpośrednio do wyjścia wzmacniacza mocy bez regulacji głośności. Możliwe jest przełączanie trybów wejść i ustawianie ich w trybie bypass (Home Theater Bypass).

Można ominąć przedwzmacniacz, jeśli używane są oddzielne przedwzmacniacze i wzmacniacze mocy. To samo dotyczy wzmacniaczy zintegrowanych, które posiadają wejście PRE OUT lub wejście sekcji wzmacniacza mocy. Możliwe jest inne podłączenie kabli, tak aby sygnał ze sprzętu audio trafiał do wzmacniacza mocy, a nie przez przedwzmacniacz stereofoniczny. Trudno byłoby często przełączać kable. Można dokupić dodatkowy pasywny przełącznik, który pozwala wybrać, czy sygnał do końcówki mocy ma pochodzić z przedwzmacniacza stereo, czy ze sprzętu AV.

Chociaż konwencjonalny wzmacniacz zintegrowany z wymienionymi powyżej funkcjami nie nadaje się do integracji z kinem domowym, istnieją pewne możliwości. Chodzi o wykorzystanie głośników systemu stereo do odtwarzania dźwięku wielokanałowego. Na kablach głośnikowych można zainstalować przełącznik, który pozwoli wybrać, czy sygnał ze wzmacniacza stereo, czy ze wzmacniacza AV będzie podawany do głośników.

Chociaż tego nie zalecamy, można podłączyć wyjście przedwzmacniacza AV do wejścia zwykłego wzmacniacza stereofonicznego. Ma to jednak dwie poważne wady. Pierwszą z nich jest to, że sygnał do głównych głośników będzie przesyłany przez dwa pokrętła głośności. Spowoduje to utratę jakości. Trzeba będzie również zlokalizować pozycję na pokrętle głośności wzmacniacza stereo, która zapewni taki sam poziom sygnału, jak po usunięciu przedwzmacniacza. Może to być bardzo niewygodne.

Sprawdź również: Kable głośnikowe Vovox

kolumna podłogowa

Istnieją dwa proste sposoby na dodanie subwoofera

Opisane powyżej konfiguracje nie uwzględniały subwoofera. Jest to popularny element w kinie domowym. Omówione zostaną dwie opcje. Kompromisy te pozwalają na ułatwienie dodania subwoofera do mieszanego systemu stereo/AV.

Inną opcją jest podłączenie subwoofera do wyjścia w sprzęcie audio. Pozwoli to subwooferowi pracować tylko w kinie domowym, a nie w stereo. Powyższy wymóg (ominięcie regulatorów głośności stereo, regulacja wzmocnienia kanałów) pozostaje w mocy. Ta prosta opcja zadowoli wiele osób, zwłaszcza jeśli główne głośniki zapewniają wystarczające rozciągnięcie basu i głośność podczas pracy w stereo.

Drugi wariant pozwala na połączenie subwoofera i głośników stereo razem, tak aby pracowały razem i mogły być sterowane ze wzmacniacza stereo. Odpowiednie filtry będą dzielić pasmo w ten sam sposób, działając jako zwrotnica. Filtry te są często spotykane w aktywnych subwooferach i mogą być dołączone do wzmacniacza. Subwoofer jest na stałe i szczelnie połączony z parą głośników stereo. Subwoofer nie jest widoczny z perspektywy dźwięku. Zamiast tego, combo subwoofer+kolumny jest traktowane jak para pełnozakresowych głośników przednich. Ustawienie trybu bez subwoofera można wybrać w ustawieniach wielokanałowego procesora dźwięku. Twój system wielokanałowy zostanie skategoryzowany jako 5.0 lub 7.0 (zero po kropce oznacza brak subwoofera). W ustawieniach sprzętu KD należy wybrać opcję pełnozakresowego głośnika przedniego LR. Następnie można ustawić typy pozostałych głośników zgodnie z ich możliwościami.

Istota integracji subwoofera w systemie mieszanym

Aby w pełni zoptymalizować zastosowanie subwoofera, należy zadbać o jego filtrowanie. Należy przefiltrować subwoofer pod kątem stereo i kina domowego, w zależności od trybu jego pracy.

Filtrowanie jest stosowane w systemie stereofonicznym z dwoma kanałami. Działa ono jak zwrotnica między głośnikami. Pasmo przenoszenia jest dzielone na część dla głośników stereo i część dla subwooferów. Filtrowanie działa w ten sam sposób i powinno być dobrane w taki sposób, aby zapewnić płaską charakterystykę w całym systemie.

LFE (efekt niskich częstotliwości) to kanał, który może być używany w kinie domowym. Jest to procesor elektroniki AV, który określa, w jaki sposób odtwarzane są niskie tony w zależności od konfiguracji sprzętu. Sposób, w jaki działa filtrowanie w stereo różni się od wersji stereofonicznej. Aby uniknąć zniekształceń filtrowania wykonywanego w stereo, zaleca się wyłączenie filtrowania stereo.

W wersji maksymalistycznej należy dodać subwoofer

Najwygodniejszą opcją jest użycie zaawansowanego przedwzmacniacza-procesora AV do obsługi wszystkich źródeł, zarówno dla stereo jak i KD. Dobrze wyposażony procesor będzie w stanie obsłużyć wszystkie podłączone głośniki i zapewnić odpowiednią regulację głośności i filtrowanie w zależności od aktualnej konfiguracji. Przedwzmacniacze te nie są zazwyczaj preferowane przez audiofilów. Modele, które łączą w sobie wysoką jakość i rozbudowane funkcje są często dość drogie.

Przedwzmacniacze analogowe mogą być również wyposażone w funkcje zarządzania basem, tzn. mogą zapewniać filtrowanie zwrotnicy dla pracy stereo oraz funkcję bypassu w wersji rozbudowanej, która posiada zarówno zwykłe wejście, jak i wyjście subwooferowe.

Można również tworzyć inne konfiguracje, aby zapewnić działanie subwoofera w stereo lub kinie domowym. Można to osiągnąć za pomocą różnych układów filtrów (wbudowanych i zewnętrznych), a także przełączników. W tym artykule omówimy tylko najbardziej powszechne, konwencjonalne i podstawowe rozwiązania.

Komentarze (0)

Zostaw komentarz
Top